Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna

PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
w ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH NR 2 IM ST. STASZICA
w TOMASZOWIE MAZOWIECKIM

W S T Ę P:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji  i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59
 i 949)
Na podstawie Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty( Dz. U. 1991nr 95 poz. 425) oraz  rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r. Poz. 532) opracowuje się niniejszą procedurę regulującą organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im St. Staszica
w Tomaszowie Mazowieckim.

I. Z A Ł O Ż E N I A  O G Ó L N E:

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
    a) z niepełnosprawności;
    b) z zaburzeniami zachowania lub emocji;
    c) z niedostosowania społecznego;
    d) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
    e) ze szczególnych uzdolnień;
    f) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
    g) z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
    i) z choroby przewlekłej;
    j) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
    k) z niepowodzeń edukacyjnych: (np. absencja, drugoroczność)
    l) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi stanowiącymi czynnik ryzyka (zagrożenie demoralizacją);
    ł) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi, światopoglądowymi i wynikającymi z uwarunkowań rozwojowych  lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole może być udzielana:
    a) uczniom
    b) rodzicom / prawnym opiekunom
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.

3.1 Koordynatorem  odpowiedzialnym za udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej  jest pedagog/psycholog szkolny . Do ich zadań należą
3.1.a – monitorowanie PPP udzielanej uczniom;
3.1.b – ewaluacja udzielanej PPP w szkole we współpracy z wychowawcami klas;
3.1.c – prowadzenie dokumentacji PPP we współpracy z wychowawcami klas;
3.1.d – przedłożenie Planu Działań Wspierających do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły.

  1. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom:
    a) nauczyciele,
    b) wychowawcy,
    c) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej: (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi, terapeuci pedagogiczni i inni specjaliści, zatrudnieni w szkole lub zatrudnieni nauczyciele z odpowiednimi kwalifikacjami i uprawnieniami zawodowymi, lub specjaliści zewnętrzni współpracujący ze szkołą np. pedagodzy i psychologowie zatrudnieni w poradniach  psychologiczno - pedagogicznych);
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole może być udzielana z inicjatywy i na pisemny wniosek składany do dyrektora szkoły(załącznik nr 1a)*:
    a)pełnoletniego ucznia
    b) rodziców/ prawnych opiekunów ucznia;
    c) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
    d) pielęgniarki szkolnej, osób ze  środowiska nauczania i wychowania;
    e) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
    f) pracownika socjalnego;
    g) asystenta rodziny;
    h kuratora sądowego;
    i) pracowników innych służb i organizacji statutowo wspomagających i wspierających rodzinę;

4.1 Dla uczniów posiadających orzeczenie , opinię  poradni psychologiczno – pedagogicznej

(w tym poradni specjalistycznych) pomoc  odbywa się na podstawie orzeczenia i opinii bez złożenia wniosku.

4.2 W każdym przypadku rodzic/opiekun prawny musi wyrazić zgodę na objęcie  dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną. (jedynie w przypadku podejrzenia o przemoc wobec ucznia należy podjąć działania zgodnie z procedurą postępowania wobec przemocy w rodzinie – procedura Niebieskiej Karty) (zał. nr 7)

4.3 Druk wniosku dostępny jest w sekretariacie , gabinecie pedagoga szkolnego i na oficjalnej stronie szkoły w zakładce pt. dokumenty do pobrania (zabezpieczonej bezpiecznym hasłem) (zał. nr 7)

  1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniom w formie: (informacja o formach udzielanej PPP – zał. nr 4)
    a) doraźnie organizowanych, kierowanych problemowo grup terapeutycznych
    b) zajęć rozwijających uzdolnienia;
    c) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
    d) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych: socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
    e) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
    f) warsztatów zajęciowych;
    g) zajęć prowadzonych w ramach szkolnych kół zainteresowań;
    h) doraźnych i systemowych porad udzielanych przez: nauczycieli, wychowawców, pedagoga i psychologa;
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna rodzicom może być udzielana w formie:
    a) porad,
    b) konsultacji,
    c) warsztatów,
    d) szkoleń.
  3. Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy i specjaliści w szkole prowadzą na bieżąco obserwację pedagogiczną, mającą na celu rozpoznanie u uczniów:
    a) trudności w realizowaniu obowiązku szkolnego z uwzględnieniem frekwencji i wyników nauczania;
    b) szczególnych uzdolnień;
    c) zagrożeń środowiskowych;
    d) prowadzą doradztwo edukacyjno- zawodowe i organizują szkolenia z zakresu kształcenia umiejętności i kompetencji zawodowych i psycho - społecznych, co ma ograniczyć trudności w uczeniu się i odsunąć groźbę złych wpływów środowiskowych, oraz wzmocnić i ukierunkować szczególne uzdolnienia uczniów; 
  4. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy:
    a) z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia,
    b) poradniami psychologiczno- pedagogicznymi,
    c) placówkami doskonalenia ogólnego, specjalnego i zawodowego,
    d) innymi placówkami szkolno i wychowawczo - opiekuńczymi np.:szkołami, uczelniami wyższymi i innymi placówkami kulturalno - oświatowymi,
    e) organizacjami pozarządowymi,
    f) innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  5. Dyrektor powołuje zespół ds. PPP do każdego ucznia i wyznacza koordynatora PPP (zał. 1b).

W skład zespołu wchodzą:

1)     Wnioskodawca (jeżeli  pomoc PPP udzielana jest na podstawie wniosku);

2)     Wychowawca;

3)     Pedagog szkolny i psycholog szkolny;

4)     Dodatkowo dyrektor szkoły może powołać specjalistę  w razie potrzeby również rodzica/opiekuna prawnego;

10. Za pracę zespołu odpowiada koordynator, którym może być: wychowawca lub pedagog lub psycholog szkolny.

  1. Zespół ustala formy pracy.
  2. Obowiązkiem koordynatora zespołu jest:
    a) poinformowanie uczących o formach wsparcia przydzielonych uczniowi;
    b) poinformowanie rodziców/ prawnych opiekunów, wnioskodawców (potwierdzenie podpisem zapoznanie się z udzielanymi formami PPP);
    c) prowadzenie dokumentacji ( teczka wychowawcy);
    d) monitorowanie udzielanej PPP
  • Zespół na podstawie złożonych  orzeczeń, opinii , wniosków ustala formy pomocy i opracowuje Plan Działań Wspierających i Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny ( w przypadku orzeczeń o kształceniu specjalnym) (zał. nr 5,6) i przedkłada do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły. Za przedłożenie PDW/ IPET odpowiedzialny jestpedagog szkolny.
  • Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne są przechowywane w miejscu wyznaczonym przez dyrektora – tj gabinet wicedyrektora do spraw wychowawczych ( z zachowaniem bezpieczeństwa dokumentacji)
  • Po ukończeniu przez ucznia szkoły lub w przypadku przejścia ucznia do innej szkoły IPET pozostaje
    w dokumentacji szkoły w ustalonym przez dyrektora miejscu.

 

  1. DOTYCZY UCZNIÓW OBJĘTYCH KSZTAŁCENIEM SPECJALNYM, UCZNIOWIE POSIADAJĄCY ORZECZENIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ:
  2. Dla uczniów posiadających orzeczenie PPP o potrzebie kształcenia specjalnego ustala się jako jedną z form pomocy zajęcia rewalidacyjne zgodnie z orzeczeniem na podstawie odrębnych przepisów.
  3. Zespół powołany przez dyrektora szkoły (na czele którego znajduje się koordynator) opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny

Zadania Dyrektora i koordynatora w zakresie organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów z orzeczeniami (IPET)

ZADANIA

ODPOWIEDZIALNI

DYREKTOR

(termin realizacji)

ZESPÓŁ/KOORDY-NATOR ZESPOŁU

(termin realizacji)

KOORDYNATOR PPP W SZKOLE

(termin realizacji)

Powołanie zespołu

do 3 dni od wpłynięcia wniosku

-

-

Ustalenie przeprowadzanych form pracy. Opracowanie IPET

-

do 7 dni od powołania zespołu

-

Przedłożenie IPET do zatwierdzenia do dyrektora szkoły

-

-

Do dwóch dni po opracowaniu IPET

Poinformowanie rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia o formach pomocy

-

-

niezwłocznie

Monitorowanie

(przez cały czas realizacji PPP)

(przez cały czas realizacji PPP)

(przez cały czas realizacji PPP)

Zadania Dyrektora i koordynatora w zakresie organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla uczniów bez orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, posiadających opinie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej (Plan Działań Wspierających)

ZADANIA

ODPOWIEDZIALNI

DYREKTOR

(termin realizacji)

ZESPÓŁ/KOORDYNATOR ZESPOŁU

(termin realizacji)

KOORDYNATOR PPP W SZKOLE

(termin realizacji)

Powołanie zespołu

do 3 dni od wpłynięcia wniosku

-

-

Ustalenie przeprowadzanych form pracy. Opracowanie PDW

-

do 7 dni od powołania zespołu

-

Przedłożenie PDW do zatwierdzenia do dyrektora szkoły

-

-

Do dwóch dni po opracowaniu PDW

Poinformowanie rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia o formach pomocy

-

-

niezwłocznie

Monitorowanie

(przez cały czas realizacji)

(przez cały czas realizacji)

(przez cały czas realizacji)

 

PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ 
w ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH NR 2 IM ST. STASZICA
w TOMASZOWIE MAZOWIECKIM

Formy pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej

Forma

Adresat

Osoby prowadzące

Ilość uczniów

Zajęcia rozwijające uzdolnienia

Uczniowie szczególnie uzdolnieni

Nauczyciele i specjaliści

posiadający kwalifikacje odpowiednie dla prowadzonych zajęć

do 8

Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze

Uczniowie mający trudności w nauce

Nauczyciele i specjaliści

posiadający kwalifikacje odpowiednie dla prowadzonych zajęć

do 8

Zajęcia socjoterapeutyczne i inne o charakterze terapeutycznym

Uczniowie z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne

Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla prowadzonych zajęć,

pedagog

do 10

Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla uczniów

uczniowie

Nauczyciele i specjaliści

-

Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców

rodzice

Nauczyciele i specjaliści

­­-

Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla nauczycieli

nauczyciele

specjaliści

-

 

PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
w ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH NR 2 IM ST. STASZICA
w TOMASZOWIE MAZOWIECKIM

Załączniki do procedury

Lp.

Nazwa załącznika

Numer załącznika

1

Wniosek o objęcie ucznia/uczniów opieką psychologiczno - pedagogiczną

1

2

Decyzja dyrektora o powołaniu zespołu dla ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym

2

3

Oświadczenie rodziców/opiekunów prawnych o wyrażeniu zgody na objęcie pomocą PPP

3

4

Oświadczenie rodziców/opiekunów prawnych o nie wyrażeniu zgody na objęcie pomocą PPP

3a

5

Informacja dla rodziców/opiekunów prawnych ucznia o formach PPP

4

6

Plan Działań Wspierających (PDW)

5

7

Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny (IPET)

6

8

Procedura Niebieskiej Karty

7

Prezentacja: Procedury Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Data dodania: 2024-10-02 20:38:29
Data edycji: 2024-10-10 11:15:06
Ilość wyświetleń: 24

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

„Dobre wychowanie dzieci jest najważniejszą sprawą kraju, gdyż od niej zależy wartość obywatela, użyteczność ludu, szczęśliwość, ukształtowanie i zacność rodu ludzkiego." 

Stanisław Staszic
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej