Podstawa prawna:
Obowiązuje od dnia 13 sierpnia 2024 roku
„Standardy Ochrony Małoletnich” w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowie Mazowieckim opierają się na założeniach:
Dokument ten stanowi zbiór zasad i procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego. Jego najważniejszym celem jest ochrona uczniów przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w placówce.
Dokument „Standardy ochrony małoletnich” został opracowany, zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. poz. 1606). Jego celem jest ochrona uczniów przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w placówce.
− rozpoznawania symptomów krzywdzenia uczniów,
− procedur interwencji w przypadku krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia, a także posiadania informacji o krzywdzeniu ucznia,
− znajomości praw dziecka, praw człowieka i praw ucznia oraz zasad bezpiecznego przetwarzania udostępnionych danych osobowych,
− odpowiedzialności prawnej za zdrowie i życie powierzonych opiece uczniów, − procedury „Niebieskie Karty”,
− bezpieczeństwa relacji całego personelu z uczniami, uwzględniającą wiedzę o zrachowaniach pożądanych i niedozwolonych w kontaktach z uczniem.
9. Placówka oferuje uczniom edukację w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem. W każdej klasie odbywają się:
− zajęcia na temat praw dziecka/praw człowieka/praw i obowiązków ucznia,
− zajęcia na temat ochrony przed przemocą oraz wykorzystywaniem seksualnym,
− zajęcia z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej,
− zajęcia na temat zagrożeń bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie.
10. W każdej klasie uczniowie zostali poinformowani, do kogo mają się zgłosić po pomoc i radę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.
11. W placówce wyeksponowane są informacje dla uczniów na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
12. Określono procedury interwencji personelu w sytuacjach krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, tj.:
− przemocy rówieśniczej,
− przemocy domowej,
− niedozwolonych zachowań personelu wobec małoletnich, − cyberprzemocy.
13. Postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia ucznia nie może naruszać jego godności, wolności, prawa do prywatności oraz nie może powodować szkody na jego zdrowiu psychicznym lub fizycznym (poczucie krzywdy, poniżenia, zagrożenia, wstydu).
14. W placówce ustalone są zasady wsparcia małoletniego po ujawnieniu doznanej przez niego krzywdy.
15. W placówce wyznaczono osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
16. W placówce wyznaczono osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
17. Przyjęte zasady i realizowane procedury ochrony uczniów są weryfikowane – przynajmniej raz na dwa lata.
18. W ramach kontroli zasad i praktyk ochrony małoletnich placówka pozyskuje informacje o uczniach oraz ich rodzicach lub opiekunach prawnych.
19. Do weryfikacji szkolnej dokumentacji wykorzystywane są wnioski z kontroli „Standardów Ochrony Małoletnich” przez uprawnione do kontroli podmioty zewnętrzne.
20. Zasady monitoringu oraz termin, zakres i sposób kontroli określa dyrektor placówki.
Zał. Nr 1
Polityka Ochrony Małoletnich w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowie Mazowieckim
PREAMBUŁA
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Ilekroć w niniejszych standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
− Dyrektorze Placówki, Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowie Mazowieckim.
− Placówce - należy przez to rozumieć Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowie Mazowieckim.
− Personelu/pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
− Uczniu - należy przez to rozumieć każdą osobę uczęszczającą do Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowie Mazowieckim.
− Małoletnim - należy przez to rozumieć, zgodnie z kodeksem rodzinnym, osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia.
− Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
− Zgoda rodzica małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z jego rodziców. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami małoletniego należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
− Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
− W placówce wyznaczony jest pracownik przez dyrektora, który sprawuje nadzór nad korzystaniem z Internetu przez małoletnich oraz ich bezpieczeństwem w sieci.
− Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją "Standardów Ochrony Małoletnich" przed krzywdzeniem w placówce.
− Dane osobowe małoletniego to wszelkie informacje umożliwiające jego identyfikację.
Pod pojęciem „przemoc domowa” – należy rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
− ujawnienie przez małoletniego przemocy domowej,
− informacje od osoby będącej bezpośrednim świadkiem przemocy,
− analizę objawów krzywdzenia występujących u małoletniego, − ocenę stopnia ryzyka wystąpienia przemocy w danej rodzinie
2. Ujawnienie przez małoletniego przemocy w rodzinie ma miejsce wtedy, kiedy małoletni poinformuje pracownika szkoły o tym, że doznaje jednej lub kilku jednocześnie form przemocy ze strony swoich najbliższych. Fakt ujawnienia nie podlega ocenie uwiarygadniającej ze strony pracownika szkoły, wymaga zareagowania!
3. Informacje od osoby będącej bezpośrednim świadkiem przemocy w rodzinie. Informacje o krzywdzeniu małoletniego mogą pochodzić od bezpośrednich świadków przemocy, np.: od rodzica niekrzywdzącego, rodzeństwa, kolegi, koleżanki, sąsiada, osoby z dalszej rodziny małoletniego, przypadkowego świadka przemocy. W każdym przypadku informacje o przemocy wobec małoletniego wskazywane jako fakty, a nie domniemania, należy potraktować z pełną odpowiedzialnością i zareagować zgodnie z obowiązującymi zasadami wskazanymi w niniejszej procedurze.
4. Podobnie jak w przypadku ujawnienia przemocy przez samego małoletniego, pracownik nie dokonuje oceny wiarygodności podawanych informacji. Zobowiązany jest do zareagowania na taki sygnał.
− W przypadku, gdy zgłaszana przemoc zagraża życiu lub zdrowiu małoletniemu, osoba pozyskująca taką wiedzę, jest obowiązana w trybie pilnym zawiadomić Policję.
Każdy pracownik jest zobowiązany w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego podjąć działania:
− w przypadku bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia – zawiadomić pogotowie ratunkowe i policję,
− w przypadku zauważenia niepokojących symptomów, zgłosić to dyrekcji placówki, koordynatorowi „Standardów ochrony małoletnich”.
Pedagog szkolny:
W sytuacji podejrzenia przemocy wobec małoletniego:
W sytuacji, gdy podejrzewa, że małoletni jest krzywdzony:
W sytuacji. gdy podejrzewają, że dziecko jest krzywdzone:
W sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego:
Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest przewodniczący zespołu opracowującego standardy. Przygotowanie personelu polega na pogłębianiu wiedzy i umiejętności rozpoznawania krzywdzenia, objawów, identyfikacji ryzyka krzywdzenia i podejmowania, zgodnie z prawem właściwych działań, a także wiedzy z zakresu odpowiedzialności prawnej w przypadku zaniechania postępowania w celu ochrony i wsparcia małoletnich.
Zakres szkoleń ustalany jest na podstawie wyników diagnozy potrzeb pracowników w tym zakresie. W placówce organizuje się wewnętrzne doskonalenie w zespołach nauczycielskich. Za ich organizację i przebieg odpowiada pedagog szkolny. Każda forma doskonalenia jest potwierdzana zaświadczeniem o uczestnictwie. W każdym przypadku sporządzana jest lista obecności uczestników. Dokumentację doskonalenia w roku szkolnym gromadzi i przechowuje dyrektor placówki. Imienne zaświadczenia umieszczane są w teczkach akt osobowych pracowników.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowie Mazowieckim:
Gabinet pedagoga znajduje się na I piętrze w budynku C w pokoju nr 21
Godziny pracy pedagoga wykazane są na stronie: www.zsp2tm.pl Z pedagogiem można kontaktować się: telefonicznie: nr tel (44) 724 43 36 lub 519 181 209, e – dziennik
Gabinet pedagoga znajduje się na I piętrze w budynku C w pokoju nr 21 Godziny pracy pedagoga wykazane są na stronie: www.zsp2tm.pl
telefonicznie: nr tel (44) 724 43 36 lub 519 181 209, e – dziennik
Gabinet pedagoga znajduje się na I piętrze w budynku C w pokoju nr 21 Godziny pracy pedagoga wykazane są na stronie: www.zsp2tm.pl
telefonicznie: nr tel (44) 724 43 36 lub 519 181 209, e – dziennik
Gabinet pedagoga znajduje się na I piętrze w budynku C w pokoju nr 21 Godziny pracy pedagoga wykazane są na stronie www: www.zsp2tm.pl
telefonicznie: nr tel (44) 724 43 36 lub 519 181 209, e – dziennik
W przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia małoletniego proszę zostawić zawiadomienie o przemocy pierwszemu spotkanemu pracownikowi szkoły.
Dla każdego zdarzenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich zakładana jest imienna teczka z nazwiskiem małoletniego. Teczkę zakłada i prowadzi pedagog szkolny. Do czasu zakończenia sprawy teczka pozostaje w gabinecie pedagoga i jest należycie chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych.
W teczce umieszcza się:
Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu jego krzywdzenia opracowuje zespół nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w placówce powołany przez dyrektora. W jego skład mogą wchodzić: wychowawca, pedagog specjalny/pedagog, psycholog.
Struktura dokumentu „Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia” (załącznik nr3).
Załącznik nr 3
Podstawa prawna. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji i świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798).
– w obszarze zdrowia, życia, i jego rozwoju);
Przykładowe metody wsparcia krzywdzonego ucznia: bezpośrednia z dzieckiem prowadzona przez wychowawcę/pedagoga/psychologa/innego nauczyciela/pracownika szkoły; zajęcia socjoterapeutyczne; zajęcia psychologiczno-pedagogiczne, warsztaty rozwojowe, bezpośrednia pomoc prawna, socjalna dziecku i jego rodzinie; pomoc medyczna dziecku; analiza dokumentacji związanej z sytuacją dziecka; obserwacja ucznia.
W placówce opracowane zostały dwie wersje dokumentu „Standardów ochrony małoletnich:
Wersja „zupełna” jest dostępna w pokoju nauczycielskim, sekretariacie i w gabinecie pedagoga. Wgląd w wersję „zupełną” mają: wszyscy pracownicy szkoły, rodzice, zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.
Wersję „skróconą” umieszcza się w gablocie „Informacje dla uczniów” przy pokoju pedagoga szkolnego na I parterze w budynku C.
Raport z ewaluacji wraz z wnioskami i rekomendacjami zespołu ewaluacyjnego przedstawiany jest radzie pedagogicznej oraz radzie rodziców.
KONTROLA PRACOWNIKÓW PRZED DOPUSZCZENIEM DO PRACY
Z MAŁOLETNIMI W ZAKRESIE SPEŁNIANIA
PRZEZ NICH WARUNKÓW NIEKARALNOŚCI ZA PRZESTĘPSTWA PRZECIWKO WOLNOŚCI SEKSUALNEJ I OBYCZAJNOŚCI:
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników w Zespole Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowie Mazowieckim
Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności. Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści/ pomoce/ kucharki/ sekretarz/ portier itp.) posiadały odpowiednie kwalifikacje (tam, gdzie to wymagane) do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne.
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
WAŻNE: By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu placówki. Rejestr dostępny jest na stronie: www.rps.ms.gov.pl.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki:
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 25 lipca r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tj. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 sierpnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii Dz. U. 2023, poz. 1939) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
UWAGA!
Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych. W przypadku niemożliwości przedstawienia poproś kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci
.......................................................................... miejsce i data
Ja, .......................................................................... nr PESEL.....................................................
oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w .......................................................................... i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
Jestem świadoma/y odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..................................................................
(podpis)
Zał. Nr 3
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
W komunikacji z uczniami zachowuj cierpliwość i szacunek.
sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych. Każde przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z uczniem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby ucznia w danym momencie, uwzględnia wiek ucznia, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego ucznia może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję ucznia, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
Co do zasady kontakt z uczniami powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w Internecie. Dotyczy to polubienia określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, uczniowie i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność.
Zał. Nr 4
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem w Internecie jest ważnym aspektem dbania o ich bezpieczeństwo zarówno w placówce, jak i poza nią.
Zał. Nr 5
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
Nasze wartości
W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą placówkę).
3 „Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, w tym danych wrażliwych”).
Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowe Mazowieckim.
W sytuacjach, w których nasza instytucja rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji.
Zał. Nr 6
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Stanisława Staszica w Tomaszowie Mazowieckim
szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej (zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami).
wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary; bezpośrednie obrażanie ofiary; plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary groźby;
do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów
i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), używanie ognia na terenie szkoły.
Dobre zarządzanie konfliktami jest ważnym elementem edukacji społecznej, który pomaga uczniom rozwijać umiejętności interpersonalne i budować zdrowe relacje z rówieśnikami.
Zał. Nr 7
Zasady i procedury postępowania nauczycieli i innych pracowników szkoły w przypadku podejrzenia lub zaistnienia „cyberprzemocy”
Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w placówce jest jednym z najważniejszych zadań placówki oświatowej. Ujawnienie zjawiska cyberprzemocy wymaga podjęcia w szkole konkretnych działań interwencyjnych.
1) Pedagog szkolny zobowiązany jest do sporządzenia notatki służbowej z rozmów ze sprawcą, poszkodowanym, ich rodzicami oraz świadkami zdarzenia. Jeżeli rozmowa była np. w obecności innego nauczyciela powinien on również ją podpisać. Jeżeli zabezpieczono jakieś dowody, powinny być załączone do dokumentacji.
Zasady i procedury postępowania nauczycieli i innych pracowników szkoły w przypadku podejrzenia dostępu
małoletnich do treści szkodliwych, niepożądanych i nielegalnych
Zagrożenie łatwym dostępem do treści szkodliwych, niedozwolonych i niebezpiecznych dla zdrowia (pornografia, treści obrazujące przemoc, promujące działania szkodliwe dla zdrowia i życia małoletnich, popularyzujące ideologię faszystowską i działalność niezgodną z prawem, nawołujące do samookaleczeń i samobójstw, korzystania z narkotyków; niebezpieczeństwo werbunku małoletnich do organizacji nielegalnych i terrorystycznych).
Telefony/kontakty alarmowe krajowe
Zgłaszanie nielegalnych treści: www.dyzurnet.pl, numer alarmowy 112, policja 997
Reakcja szkoły w przypadku pozyskania wiedzy o wystąpieniu zagrożenia będzie zależna od tego, czy:
W pierwszej kolejności należy zabezpieczyć dowody w formie elektronicznej (pliki z treściami niedozwolonymi, zapisy rozmów w komunikatorach, e-maile, zrzuty ekranu), znalezione w Internecie lub w komputerze dziecka. Zabezpieczenie dowodów jest zadaniem rodziców lub opiekunów prawnych dziecka, w czynnościach tych może wspomagać ich przedstawiciel szkoły posiadający odpowiednie kompetencje techniczne.
W pierwszym przypadku (1) rozwiązanie leży po stronie szkoły, zaś w drugim należy rozważyć zgłoszenie incydentu policji oraz poinformować o nim serwis Dyżurnet (dyzurnet.pl).
W identyfikacji sprawców kluczową rolę odgrywają zgromadzone dowody. W procesie udostępniania nielegalnych i szkodliwych treści małoletnim biorą udział na ogół: twórca treści – np. pornograficznych oraz osoby, które udostępniły je małoletniemu. Często są nimi rówieśnicy –uczniowie tej samej szkoły czy klasy, dzieci sąsiadów. Konieczne jest poinformowanie wszystkich rodziców/prawnych opiekunów dzieci uczestniczących w zdarzeniu o sytuacji i roli ich dzieci.
W przypadku udostępniania przez ucznia treści opisanych wcześniej jako szkodliwe nielegalne i niebezpieczne dla zdrowia należy przeprowadzić z nim rozmowę na temat jego postępowania i w jej trakcie uzmysłowić mu szkodliwość prowadzonych przez niego działań.
Działania placówki powinny koncentrować się na aktywnościach wychowawczych.
W przypadku upowszechniania przez sprawców treści nielegalnych (np. pornografii dziecięcej) należy złożyć zawiadomienie o zdarzeniu na policji.
Uczniowie– ofiary i świadków zdarzenia – począwszy od pierwszego etapu interwencji otacza się opieką psychologiczno-pedagogiczną.
Rozmowa z uczniem przeprowadza się z uwzględnieniem jego komfortu psychicznego, z poszanowaniem poufności i podmiotowości ucznia ze względu na fakt, iż kontakt z treściami nielegalnymi może mieć bardzo szkodliwy wpływ na jego psychikę. W trakcie rozmowy należy ustalić okoliczności uzyskania przez ofiarę dostępu do ww. treści. Należy koniecznie powiadomić rodziców lub opiekunów prawnych ofiary o zdarzeniu i uzgodnić z nimi podejmowane działania i formy wsparcia małoletniego. Działania placówki w takich przypadkach powinny cechować poufność i empatia w kontaktach ze wszystkimi uczestnikami zdarzenia oraz osobami udzielającymi wsparcia. W przypadku kontaktu ucznia z treściami szkodliwymi należy dokładnie zbadać sposób, w jaki do niego doszło. Poszukiwanie przez ucznia tego typu treści w sieci lub podsuwanie ich uczniowi przez innych może być oznaką niepokojących incydentów ze świata rzeczywistego, np. kontaktów z osobami handlującymi narkotykami czy udziału w procesie rekrutacji do sekty lub innej niebezpiecznej grupy
W przypadku, gdy informacja na temat zdarzenia dotrze do środowiska rówieśniczego ofiary – w klasie czy placówce – podejmowane są działania edukacyjne i wychowawcze.
W przypadku naruszenia prawa, np. rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem nieletniego lub prób uwiedzenia małoletniego w wieku do 15 lat przez osobę dorosłą, placówka – w porozumieniu z rodzicami ucznia – niezwłocznie powiadamia policję.
Zał. Nr 9
KARTA INTERWENCJI
1. Imię i nazwisko małoletniego: |
||
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) opis:
|
||
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia: |
||
4. Dotychczasowe działania pedagoga/ psychologa – opis
|
Data: |
Działania/ ustalenia |
|
|
|
5. Spotkania z rodzicami
|
Data: |
Działania/ ustalenia |
|
|
|
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)
|
zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, inny rodzaj interwencji. Jaki…. (tu podjęte działania interwencyjne, zgodne z prawem oświatowym, przewidziane zapisami statutowymi lub inne)
|
|
7.Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
|
|
|
8.Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach/ działania placówki/działania rodziców
|
|
|
9.Dodatkowe ważne informacje |
Zał. Nr 10
Uzasadnienie do uruchamiania procedury „Niebieskiej Karty”
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz rozporządzenie w sprawie procedury „Niebieska Karta” nakłada na pracowników oświaty obowiązek reagowania w każdej sytuacji podejrzenia przemocy wobec małoletniego. Daje również możliwość skutecznej interdyscyplinarnej współpracy na rzecz pomocy i ochrony małoletniego i jego rodziny.
Procedura „Niebieskiej Karty”
Cel procedury:
Celem jest wskazanie zasad postępowania nauczycieli i dyrektora placówki w przypadku stwierdzenia krzywdzenia małoletniego lub uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia.
Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”
Aby mieć pewność, że placówka jest przygotowana do kontroli wdrażania Standardów Ochrony Małoletnich, pomocne będzie skorzystanie z listy kontrolnej. Taka lista kontrolna jest dokumentem pomocniczym i może stanowić dowód w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
LP. |
LISTA KONTROLNA PYTANIE |
TAK/NIE |
UWAGI |
1 |
Czy placówka wprowadziła w jednostce Standardy Ochrony Małoletnich, na przykład poprzez ustanowienie i wprowadzenie Polityki ochrony dzieci? |
|
|
2 |
Czy ustalono zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki? |
|
|
3 |
Czy w placówce ustalono zachowania niedozwolone wobec małoletnich? |
|
|
4 |
Czy w placówce ustalono zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego? |
|
|
5 |
Czy placówka wprowadziła procedury składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego? |
|
|
6 |
Czy kierownik jednostki (placówki) wyznaczył osobę (ewentualnie osoby) odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego? |
|
|
7 |
Czy kierownik jednostki (placówki) wyznaczył osobę (ewentualnie osoby) odpowiedzialne za wszczynanie procedury Niebieskiej Karty? |
|
|
8 |
Czy są określone zasady przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich? |
|
|
9 |
Czy kierownik jednostki (szkoły lub placówki) wyznaczył osobę (ewentualnie osoby) odpowiedzialną za monitoring realizacji tej polityki? |
|
|
10 |
Czy jest określony zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów? |
|
|
11 |
Czy są określone zasady przygotowania personelu do stosowania standardów? |
|
|
12 |
Czy jest określony sposób dokumentowania przygotowania personelu do stosowania standardów? |
|
|
13 |
Czy są określone zasady i sposób udostępniania rodzicom (opiekunom prawnym) standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania? |
|
|
14 |
Czy są określone zasady i sposób udostępniania małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania? |
|
|
15 |
Czy są wskazane osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu? |
|
|
16 |
Czy są wskazane osoby odpowiedzialne za udzielenie małoletniemu wsparcia? |
|
|
16 |
Czy jest określony sposób dokumentowania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego? |
|
|
18 |
Czy są wskazane zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego? |
|
|
19 |
Czy wszyscy pracownicy (nauczyciele oraz personel niepedagogiczny) zostali zapoznani z obowiązującymi w placówce procedurami lub zasadami dotyczącymi Standardów Ochrony Małoletnich? |
|
|
20 |
Czy wszyscy uczniowie zostali zapoznani z obowiązującymi w placówce procedurami lub zasadami dotyczącymi Standardów Ochrony Małoletnich? |
|
|
21 |
Czy wszyscy rodzice (opiekunowie prawni) zostali zapoznani z obowiązującymi w placówce procedurami lub zasadami dotyczącymi Standardów Ochrony Małoletnich? |
|
|
WZÓR ZAWIADOMIENIA O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA
………………dnia, ………r.
Prokuratura Rejonowa
w …………………………………………….
(właściwa ze względu na miejsce popełnienia przestępstwa)
Zawiadamiający:
………………………………………………………………………
imię i nazwisko lub nazwa instytucji
……………………………………………………………………… reprezentowana przez
………………………………………………………………………
adres do korespondencji
Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa (na przykład wykorzystywania seksualnego małoletniego) ………………………………………………………………………………. (imię i nazwisko, data urodzenia) przez ………………………………………………………………………………………. (imię i nazwisko domniemanego sprawcy).
Uzasadnienie
W trakcie wykonywania przez .............................. …………………………….. (imię i nazwisko pracownika) czynności służbowych – (wpisać jakich) z …………..……………………………… (imię i nazwisko małoletniego) dziecko ujawniło niepokojące treści dotyczące relacji z ojcem oraz zachowań o charakterze seksualnym ojca wobec niej/niego. (Dalszy opis podejrzenia popełnienia przestępstwa należy uzupełnić zgodnie z tym, co się wydarzyło. Ważne, by zaznaczyć na przykład: kiedy i gdzie miało miejsce zdarzenie, kto mógł je widzieć/wiedzieć o nim, kto mógł popełnić przestępstwo).
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Mając na uwadze powyższe informacje, a także dobro i bezpieczeństwo dziecka, wnoszę o wszczęcie postępowania w tej sprawie.
W przypadku konieczności przesłuchania osób związanych ze sprawą (psychologa, pedagoga, wychowawcy itp.) podaję informacje do kontaktu ……………………………………………………………………….
imię i nazwisko, telefon, e-mail
…………………………………. podpis osoby zgłaszającej
……………….., dnia …….. r.
Sąd Rejonowy
w …………………………………..
Wydział Rodzinny i Nieletnich
(właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka)
Wnioskodawca:
………………………………..
imię i nazwisko lub nazwa instytucji
………………………………………
………………………………………
adres do korespondencji
………………………………………………………………………
imiona i nazwisko rodziców
……………………………………………………………………… adres zamieszkania
……………………………………………………………………
imię i nazwisko dziecka, data urodzenia
Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ....................... …………………..……………….
(imię i nazwisko dziecka, data urodzenia) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Opis sytuacji zagrożenia dobra dziecka …………………………………………………………………………………
Mając powyższe fakty na uwadze, można przypuszczać, że dobro małoletniego ………………………………………………………… jest zagrożone, a rodzice nie wykonują właściwie władzy rodzicielskiej. Dlatego wniosek o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego i ewentualne wsparcie rodziców jest uzasadniony.
W przypadku konieczności przesłuchania osób związanych ze sprawą (psychologa, pedagoga, wychowawcy itp.) podaję informacje do kontaktu:
…………………………………………………………………
imię i nazwisko, telefon, e-mail
……………………………… podpis osoby wnioskującej
ZARZĄDZENIE NR …/…./….
w sprawie stosowania Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Szkole ……………….. nr …. w ……………..
Na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w związku z art. 4b Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, zarządza się co następuje:
Wprowadza się do stosowania Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
Wyznacza się p ............................. jako osobę sprawującą nadzór i monitoring nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Wyznacza się p. ……………….jako osobę sprawującą nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem uczniów w Internecie.
Traci moc zarządzenie nr ………………. Dyrektora ………………………………… nr ………………. w ………….. z dnia ……………r. [jeżeli była wcześniej uchwalona inna polityka].
Zarządzenie wchodzi w życie z podpisania.
…..………………….
(pieczątka i podpis dyrektora szkoły)
Załącznik nr 1
KARTA ZGŁOSZENIA PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB KRZYWDZENIA DZIECKA
Dotyczy dziecka: |
|
|
||
Osoba zgłaszająca: |
|
Imię i nazwisko: |
|
|
Dane do kontaktu: |
|
|||
Stopień pokrewieństwa: |
|
|||
Źródło wiedzy lub informacji o przemocy |
|
|||
Data zgłoszenia: |
|
|
||
Forma zgłoszenia: |
|
Pisemna, bezpośrednio, listownie, drogą listowną [niepotrzebne skreślić]
|
||
|
|
|||
Fakty wskazujące na stosowaną przemoc podane przez osobę zgłaszającą: |
|
|||
Inne informacje o dziecku, rodzinie, |
|
|||
Wskazanie potencjalnej osoby stosującej przemoc |
|
|||
Podpis osoby zgłaszającej: |
Podpis osoby przyjmującej zgłoszenie: |
|||
Data: ……………………………
58
„Dobre wychowanie dzieci jest najważniejszą sprawą kraju, gdyż od niej zależy wartość obywatela, użyteczność ludu, szczęśliwość, ukształtowanie i zacność rodu ludzkiego."
97-200 Tomaszów Mazowiecki
ul. Św. Antoniego 57/61